ADLON Efter at Bohrs Skole lukkede i Nørregade 41, etablerede en
auktionsforretning sig inde i gården. Den overdækkede skolegård var nu lavet om til et dansegulv, hvor tidens
hotteste musik blev spillet live. Adlon var faktisk den første natklub i
København, indrettet i art deco-stil, og i åbningsåret optrådte her Holger
Eibergs jazzorkester for fuld udblæsning, mens herrerne efter
Tivolifyrværkeriet - når de havde sendt deres hustruer hjem - kastede sig
ud i etablissernentets notorisk vovede atmosfære. Under og efter krigen
stod Kai Ewans orkester og basunisten Peter Rasmussens jazzorkester på
musikpodiet i Adlon. Berømt er Josephine Bakers optræden i 1928, som Agnes Henningsen
overværede med sin søn Poul. Han skrev straks en begejstret anmeldelse i
Politiken om hende: Hvis naturlighed kunne læres, burde mødrene sende
deres unge piger hen til Josephine Baker. Dansegulvet var stort, der var en bar af international standard, og
publikum i den elegante røde serveringssal var det mest stilfulde, hele
hovedstaden kunne byde på. Der var selvfølgelig cabaret og sang, og de
damer der plejede at sidde ved baren, var ikke altid utilbøjelige til at
invitere husarerne til et sidespring. Restauranter og danserestauranter skulle ifølge politivedtægtens
paragraf 64 være lukkede mellem 11 aften og 5 morgen. Det omgik man i
starten af 1920erne ved at danne lukkede klubber, med det mondæne Adlon i
spidsen og til stor fortrydelse for afholdsprædikanten Lars Larsen-Ledet.
Han krævede at politiet håndhævede loven meget strengt, og at bagmændene
for disse usædelige klubber blev ramt og straffet hårdt. I Studiestræde 33 åbnedes i 1924 natklubben "Hafnia", hvor man kunne
bestille medlemskort telefonisk i løbet af aftenen eller natten og hvor
politiet ved en razzia (først to civile og efter et kvarter en bil med
8-10 uniformerede) fandt stakkevis af medlemsblanketter på en hylde under
buffeten. Natklubbens sekretær viste sig netop at være løsladt efter at
have afsonet en dom på 2½ års forbedringshus for tyveri og bedrageri. Natten efter lukningen åbnede den igen under navnet "Faun". Så lukkede
politiet også denne klub. "Medlemmerne" brød sig ikke om, at
medlemsprotokollen altid blev konfiskeret, fordi de efterfølgende
afhøringer hos politiet ikke kunne holdes absolut hemmelige for kone og
familie. Derfor ebbede natklubvæsenet snart ud igen. "Nattesæde" var den
gamle betegnelse for den slags smugkroer. Dørvogteren i Adlonklubben hed i uendelig mange år Lynge, Holger Lynge.
Hans brede og runde person i den lyseblå uniform og Adlon blev efterhånden
en udelelig størrelse. Han bestemte suverænt, hvem der kom ind og hvem der
skulle holdes udenfor. Hvis man hørte til blandt bukkene, kunne en
tikroneseddel en gang imellem gøre underværker. Fra daværende kronprins Frederik til Poul Henningsen kom mange
københavnske personligheder her, når de efter en fest skulle i byen, spise
et stykke natmad og/eller røræg og røre sig selv på dansegulvet til tidens
swingrytmer. Det siges, at statsminister Stauning også kunne finde på at
færdes på Adlon. Konkurrenter blev Tivolis Hjørne og München, dog muligvis
på et andet niveau. Men som det går med de hotte steder, også AdIon blev med årene en
bedaget skønhed, i 1950'erne var glansen gået af Sankt Gertrud, og de
forkælede og krævende fandt andre og nyere steder i byen, mens det engang
så mondæne Adlon sygnede hen og blev kedeligt. To brødre fra
Teglgårdstræde, udrustet med en hvid Jaguar viste en kort overgang
pornoshows i huset. Den 15. september 1976 genåbnede Kay Sørensen det store Adlon-lokale
med Charles Mingus og hans kvintet. Det skulle blive optakten til en af de
mest glansfulde perioder i dansk musikhistorie. Montmartre var dengang et
verdensnavn uden en eneste konkurrent i hele Europa. Hver tirsdag til
lørdag var det her, danske og udenlandske fortolkere af jazz og beslægtede
genrer optrådte for et kræsent og krævende publikum, der alene af den
grund ikke altid var så stort som de Fritz Paustian-ejede lokaler
inviterede til. Lokalet til ca. 400 personer havde ikke været brugt i
flere år, pap-machésøjlerne og de imiterede trædekorationer var mildt sagt
håbløse, men da dagen oprandt, var alt frisket op, akustikken var bedre
end forgængerens, det gamle Montmartre i Store Regnegade, og der var
virkelig masser af plads. Gæsterne til selve receptionen var en herlig blanding af
restauratører og værtshusfolk i det stiveste puds, og så jazzfolket i mere
afslappet kluns. Kay og hans daværende businesspartner Ole Bro havde
raflet om, hvem der skulle hente Mingus og Co. i lufthavnen. Kay tabte og
stiftede her for første gang bekendtskab med jazz"stjerner". Mingus var
træt og allerede på det tidspunkt mærket afsygdom. Men han opførte sig
bestemt ikke som en stjerne. Gik roligt op på scenen, samlede bassen op,
åbnede flygellåget og rev i en dyb E-streng. Så stemte han sin bas, kaldte
sine musikere op og startede. Kay Sørensen havde aldrig hørt om for eksempel Sonny Rollins før den
dato, og når han blev spurgt om sit forhold til jazz, plejede han at
svare, at han ikke kunne høre forskellen mellem et valdhorn og et flygel,
samtidig med at hans yndlingsmusiker var Chet Baker. Men der er slet ingen
tvivl om, at det var ham der bar etablissementet oppe i alle årene indtil
sin død. Dollarkursen kunne være ond ved ham, der var tit lavvande i kassen,
særligt om vinteren, og han var også nødt til at leje Montmartre ud til
"fremmede arrangementer", og tre år senere åbnede det berømte natdiskotek,
som ofte forvandlede Nørregade til en natlig gågade. Det var Jens Jørn
Gjedsted, der startede det med sin gamle B&O-grammofon og 25 lp'er med
Jackson Browne, The Beatles, Joni Mitchell og vestkystrock. Der kom mellem
150 og 200 i starten, i alderen mellem 25 og 30 år, og det kostede ikke
noget at komme ind. Så kom der flere og flere og de blev yngre og yngre. I
stedet for kulturministeren eller Københavns Kommune var det nu
diskoteksgæsterne der støttede kulturen. Kay Sørensen fortalte at han kun en gang fik en underskudsgaranti til
et stensikkert underskudsarrangement, og en anden gang returnerede han en
check på 120.000 kroner til en forundret minister Niels Mathiasen. Men tre
måneder efter åbningen i Nørregade 41 trådte også en særlig musikchef til,
Niels Christensen, tidligere bassist i gruppen Nana Banana, som var
vidtskuende nok til at stedet også blev grænseoverskridende i musikalsk
forstand, for han hentede nye navne ind, både fra Danmark og fra udlandet.
Anne Linnet og Milton Nascimento er blot to eksempler. I 1979 startede Montmartre-folkene, inspireret af Django
Reinhardt-festivalen i Frankrig, en københavnsk jazzfestivaltradition, som
siden har været det årlige jazzhøjdepunkt i byen. I 1983 fik Montmartre
konkurrence af det nyåbnede Alexandra Rock Teater længere henne på samme
side af gaden, men det viste sig, at de kunne leve side om side, også
fordi de havde et forskelligt publikum. Men stedet var for stort og der
kom for få mennesker. "Men folk vil heller ikke betale for at høre musik.
Det koster sgu' penge at høre musik, ligesom at gå i biografen. Men musik
skal åbenbart være gratis", sukkede Niels Christensen engang. Det har ofte
heddet sig, at det var dyrt at komme ind, men en almindelig tirsdag i 1979
kostede det 25 kroner i entré, og den højeste billetpris nogensinde var
385 kroner til en Miles Davis-optræden den 14. marts 1982. En ganske
normal aften i 1970'erne kostede mellem 40 og 50 kroner. Hvis der kom 150
gæster en almindelig tirsdag, løb det lige rundt, og der var intet
overskud. I 1980 inddrog politiet natbevillingen på grund af enkelte
tasketyverier og manglende oprydning på bordene, og en resigneret Kay
Sørensen var på nippet til at lukke biksen. Og det københavnske publikum
var ikke altid nysgerrigt nok til at koncerter med nye spændende navne
kunne løbe rundt. Lejeforholdene var usikre, og da hotellet ovenpå lukkede
og huset blev overtaget af fagforeningen FTFA, fik Montmartre i 1986
endelig en ti-årig kontrakt med en rimelig husleje på 28.000 kr. om
måneden, hvorefter bodegaen blev bygget om til Café Monten og 1.2
millioner kroner blev investeret i en modernisering af hele stedet. Ved
tiårsjubilæet var jazzhuset ikke fint kørende men dog nogenlunde
rentabelt, det vil sige at de døde regnfulde vintertirsdage med 10-19
betalende gæster skulle betales af de andre dage med de velkendte navne.
Men i alle årene har folkene bag Montmartre helt bevidst hyret kunstnere,
som de vidste ville give underskud, fordi stedet også var musikkens og
musikernes sted, og en kunstnerisk holdning kan nu engang ikke til enhver
tid forenes med en kommerciel holdning. Efter Kay Sørensens død i 1988, blev huset i april 1989 solgt til de
kommercielle natrestauratører Eli og Peter Pries, og siden gik det
kunstnerisk ned ad bakke. De store internationale navne blev ikke længere
hyret, og efter et halvt var også de danske jazzfolk hjemløse, både
musikere og fans. Familien Pries satsede på overskud, og da det sidste år
med trojkaen Lars Thorborg, Tina Brage og Niels Christensen ved roret gav
underskud, skilte far og søn sig af med de tre, og vendte skuden samme år.
Nu kom der ganske vist penge i kassen, men jazzen var der ikke længere,
selv om en ny konsulent havde planer om at genskabe det gamle miljø. Da musikerne og deres venner ved hjælp af Københavns Kommune og Statens
Musikråd fik åbnet Copenhagen Jazz House i Niels Hemmingsens Gade, gik det
helt galt for det gamle sted, og i 1992 blev det sat til salg. Pries'erne
var blevet grundigt trætte af denne pengesluger. Sangeren Anne Linnet blev
køberen, hun kendte det gamle Montmartre fra sin barndom, fordi hendes far
tog hende med for at opleve Stan Getz og Chet Baker. Hun havde ofte boet
hos Kay Sørensen, når hun var i København. Men hun ville genåbne stedet
som dansk rockscene, ikke som jazzværtshus. Og i natdiskoteket hævede hun
mindstealderen til 21 år. Men Anne Linnets koncept gik ikke. Hele musik-
og cafémiljøet havde siden 1970'erne ændret sig så meget, at der heller
ikke længere var plads til et rockhus til de modne, og hun fik sig en slem
økonomisk forskrækkelse. I 1995 blev det efterhånden gamle jazzhus omdannet til endnu en filial
af pjat og pjank-diskotekskæden Crazy Daisy. Kæden satser på
polterabender, og for 100 kroner kan man klatre op på en barstol og drikke
alt det øl og de sorte svin man kan. Først når man forlader stolen, er det
slut. Det kræves, at gæsterne kommer i pænt outfit, og på en avisannonce
hvori kæden søgte personale til Nørregade, meldte sig 400. ref. |